Necmeddin Okyay Sokak



Üsküdar’ın Ahmediye Mahallesi sokaklarından biri olan Necmeddin Okyay Sokak, Ferah Sokak ile Toptaşı (Dr. Fahri Atabey) Caddesi arasında yer almaktadır.


Necmeddin Okyay Sokak

Necmeddin Okyay Sokak

Üsküdar’ın Ahmediye Mahallesi sokaklarından biri olan Necmeddin Okyay Sokak, Ferah Sokak ile Toptaşı (Dr. Fahri Atabey) Caddesi arasında yer almaktadır. Ayrıca bu sokak Pırnal Sokak ile de kesiÅŸmektedir. Sokak adını ünlü hattatlarımızdan olan; ok yapımcılığı, ebru, ciltçilik, mürekkepçilik ve gül yetiÅŸtiriciliÄŸi gibi birçok konuda maharet kazanarak hezarfen lakabını hakeden Necmeddin Okyay Bey’den almıştır. Necmeddin Okyay, 29 Ocak 1883’de Üsküdar’da adının verildiÄŸi bu sokakta doÄŸmuÅŸtur. Babası Yeni Valide Camii Ä°mamı ve Mahkeme-i Åžer’iyye BaÅŸkâtibi Mehmed Abdünnebi Efendi’dir. O eski “fakir Üsküdar”ın manevi ikliminde milli ve manevî hayatın bütün ameliyelerinden geçen küçük Necmeddin, mahalle mektebinde baÅŸladığı hıfzını Ravza-i Terakki RüÅŸdiyesi’nde tamamlamış, burada yazı hocası Hasan Talat Bey’in dikkatini çekerek ondan Rik’a, Divani ve Celi Divani meÅŸk etmiÅŸ ve icazet almıştır. Onun aracılığı ile Sülüs ve Nesih’te üstadı olan Filibeli Bakkal Arif Efendi’den de meÅŸke devam ederek ondan da icazet almıştır. Konyalı Vehbi Efendi’den eski usülde is mürekkebi imal etmesini öÄŸrenmiÅŸ, devrin en renkli ÅŸahsiyetlerinden Åžeyh Hezarfen Edhem Efendi’den de ebru ve âhar öÄŸrenmek için Özbekler Tekkesi’ne gidip gelmeye baÅŸlamıştı. Edhem Efendi, günümüzde ÅŸaşırtıcı bir canlılık kazanan ebru sanatının o günlerde yegâne temsilcisi idi. Bu sanatı ondan devralıp günümüze ulaÅŸtıran Necmeddin Okyay, komÅŸuları olan Ressam Hoca Ali Rıza Bey’den de renklerin birbiriyle imtizacı hususunda dersler almış ve ebruda geçmiÅŸteki ustalarınhiç denemediÄŸi yeni bir tarz meydana getirmiÅŸti. Çiçekli ve yazılı ebruya bunun için Necmeddin Ebrusu denilmeye baÅŸlanmıştı. Ta’lik meÅŸkini de o devrin en büyük Ta’lik üstadı Hattat Sami Efendi’den tamamlamıştı. Babasını 1907 yılında kaybeden Necmeddin Hoca; onun yerine Üsküdar Yeni Valide Camii imam ve hatipliÄŸine tayin edilecek ve bu görevi tam kırk yıl sürdürecektir. Genç sanatkârı, daha sonra hat ve süsleme sanatlarını disiplin altına almak amacıyla kurulan ve açılışı 18 AÄŸustos 1915’te açılan Medreset’ül-Hattatîn’de TuÄŸrakeÅŸ Ä°smail Hakkı (Altunbezer)’nın dizi dibinde Celî Sülüs meÅŸk etmiÅŸ ve TuÄŸra çekmiÅŸtir. Burada tarihlerinde yaptırılmıştır. Bir ara bu külliyenin bulunduÄŸu semt Malatyalı Ä°smail AÄŸa Mahallesi olarak da isimlendirilmiÅŸti. GündoÄŸumu Caddesi’ne açılanbir kapıdan hamamın ahÅŸap camekân kısmına girilmektedir. Camekân, uzaktan bakıldığında, iki tarafıcumbalı bir evi andırmaktadır. Üç tarafında soyunma odaları vardır. Ä°ki katlıdır. Tavanı, içte oval ahÅŸap bir kubbe ile örtülmüÅŸtür. Çatısı kiremit döÅŸelidir. Sekiz köÅŸeli bir çatı fenerinden bol ışık almaktadır. Günümüzde hâlâ çalışmaktadır. Hamamın sol tarafındaKefçe Bostanı Çıkmazı, saÄŸ tarafında ve yol aşırı yerde meÅŸhur Ä°skender Baba Türbesi, Kaymakçı Tekkesive NevÅŸehirli Damat Ä°brahim PaÅŸa ÇeÅŸmesi vardı.DiÄŸerleri yıkılmış olup; ÅŸimdi yalnız türbe ayaktadır.Hamamın karşısındaki Ahmediye Camii Mezarlığı,Fethi Efendi Tekkesi, Türbesi ve ÇeÅŸmesi’nden ise hiçbir eser kalmamıştır