Griftzen Asım Çıkmazı



Halk Caddesi’ne bağlı bir çıkmaz sokaktır. Bu sokağa bağlı ve aynı adı taşıyan bir de çıkmaz sokak vardır. Halk Caddesi’nde Emin Ongan Sokak’la kesiştiği yerde bir dört yol oluşmaktadır.


Griftzen Asım Çıkmazı

Griftzen Asım Çıkmazı

Halk Caddesi’ne baÄŸlı bir çıkmaz sokaktır. Bu sokaÄŸa baÄŸlı ve aynı adı taşıyan bir de çıkmaz sokak vardır. Halk Caddesi’nde Emin Ongan Sokak’la kesiÅŸtiÄŸi yerde bir dört yol oluÅŸmaktadır. Bu sokak adını meÅŸhur bestekârlarımızdan Griftzen Asım Efendi’den almaktadır. Griftzen, grift çalan müzisyen demektir. Grift ise, ney benzeri bir tür üflemeli sazdır. Bunu çalmakta ustalık mertebesine ulaÅŸan Asım Efendi, Griftzen Asım olarak meÅŸhur olmuÅŸtur. 1851 yılında Teselya’da doÄŸdu. Muhzırbaşızâde Ali Efendi’nin oÄŸludur. Musiki çalışmalarına 14 yaşında (Bugün Yunanistan’ın Larissa ÅŸehrinde bulunan) YeniÅŸehir Mevlevihanesi’nde baÅŸladı. Neyzen Yusuf PaÅŸa’nın talebelerinden Neyzen Hasan ve Salim beylerden dersler alarak ney üflemesini de bu tekkede öÄŸrendi. Ä°zmir’de Askeri Hesap Memuru olarak çalışırken Mülazım rütbesiyle subay oldu. 1872’de Ä°stanbul’a döndükten sonra Sultan Abdülaziz tarafından kurulan Ä°stanbul Ä°tfaiye TeÅŸkilatı’na yüzbaşı rütbesi ile girdi. 1877-1878 Osmanlı-Rus savaşına Bölük Kumandanı görevi ile katıldı. SavaÅŸ sonra Ä°stanbul’daki görevinin başına döndü bu sefer Binbaşı rütbesi ile Ä°stanbul Ä°tfaiye Kumandanı oldu. Bu dönemlerde musikide kazandığı baÅŸarı ve ÅŸöhreti gittikçe büyüdü. Bu sırada devrin ünlü kiÅŸileriyle tanışıp dostluklar kurdu. Ayân Azası MûÅŸir Fuat PaÅŸa ile musiki alanında fikir ve bilgi alışveriÅŸinde bulundu. Bu yaklaşım ile sarsılmaz dostluk baÄŸları örüldü. Sultan II. Abdülhamid’e Ayân azası MûÅŸir Fuat PaÅŸa hakkında bazı ihbar ve ÅŸikâyetler gönderilmesi MûÅŸir Fuat PaÅŸa’nın sürgüne edilmesine yol açtı. Giriftzen Asım Bey de bu sürgün edilenlerin arasında yer aldı ve 1883 yılında Amasya’ya sürgün edildi. Sürgün yıllarında kendi kurduÄŸu Amasya Musiki Cemiyeti’nin fahri baÅŸkanlığını yaptı. Giriftzen Asım Bey toplam yirmi yıldan fazla kaldığı Amasya’da birçok talebe yetiÅŸtirdi. Kanun çalmayı ve musikinin bütün usullerini öÄŸrettiÄŸi talebeleri arasında Ä°smail Safa Olcay’ı Ä°stanbul’a gidiÅŸinde beraberinde götürdü. Zamanın en tanınmış musikiÅŸinaslarından Vitali ve Artaki Candan ile tanıştırdı ve bunlardan ders almasını temin etti. Zamanımıza saz ve söz eserlerinden kırk üçünün notası ulaÅŸmıştır. Giriftzen Asım Bey, sadece Türk San’at MüziÄŸi eserlerine beste yapmakla kalmadı. Milli Mücadelenin zaferle tamamlanmasının ardından kabul edilen ve Mehmet Akif tarafından yazılan Ä°stiklâl Marşı’na beste de yapmıştı. Bugün okunmayan besteler arasında yer almaktadır. 1924 yılında Amasya’ya ziyarette bulunan Reis-i Cumhur Mustafa Kemal ve eÅŸi Lâtife Hanım’ın misafir edildikleri Belediye Konağında Türk